قوانیـن جدیـد ضد‌سیگار روسیـه

براساس آمارهای منتشر شده، روسیه 148 میلیون نفری با بیش از 45 میلیون سیگاری در جایگاه سوم جهانی پس از هند و چین به نسبت جمعیت قرار دارد و سالانه 16 میلیارد بسته سیگار می‌کشند که هزینه مستقیم آن بدون احتساب مخارج درمان بیماری‌های مرتبط، به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد. هر سال مرگ 500 هزار نفر ناشی از دخانیات و بیماری‌های مرتبط در روسیه ثبت می‌شود.

 

اکنون نمایندگان پارلمان روسیه در حال بررسی طرحی هستند تا با تصویب آن شمار سیگاری‌ها در این کشور کاهش یابد. براساس برخی بخش‌های پیش‌بینی‌شده، افزون بر ممنوعیت فروش سیگار به زیر 18 ساله‌ها، متولدین سال 2014 به بعد نیز حتی پس از رسیدن به 18 سالگی نخواهند توانست خود سیگار بخرند که به نظر می‌رسد، هدف این است تا لزوم درخواست از دیگران برای خرید فرآورده‌های دخانی سبب محدودیت در پیوستن افراد جدید به جمعیت سیگاری‌ها شود.

ممنوعیت سیگار کشیدن در خانه و حضور فرزندان و همچنین اجرای سختگیرانه‌تر استعمال دخانیات در اماکن عمومی از دیگر موارد در دست بررسی است. همچنین ممنوعیت افزودن هر‌گونه مواد به تنباکو نیز در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر احتمال دارد، تمامی پاکت‌های سیگار شرکت‌های مختلف از نظر رنگ و اندازه یکسان و بدون جذابیت عرضه شود و یگانه تفاوت فقط نوشته‌ها با حروف متفاوت خواهد بود.

افزایش تابلوهای ضددخانیات تصویری در معابر شهری و فعالیت‌های رسانه‌ای درباره بیماری‌های ناشی از اعتیاد به سیگار و انواع فرآورده‌های دخانی نیز در طرح جدید پیش‌بینی شده است.


آزمایش‌ها نشان داده، موادی به تنباکو اضافه می‌شود تا افراد را بیشتر وابسته کند؛ زیرا پس از ترک سیگار افراد گرفتار چاقی مزمن، بروز ناهنجاری‌های خفته دهانی و برونشی، مزه نامطبوع و بی‌حسی گلو می‌شوند که می‌تواند حس کاذب بازگشت به استعمال دخانیات را تقویت کند.

همچنین افزایش قیمت سیگار، ممنوعیت عرضه بیش از یک پاکت به خریداران برای مبارزه با تخفیف قیمت، طرح منع فروش و استفاده از سیگار یا قلیان الکترونیکی به نوجوانان و جوانان نیز از راهکارهای روسیه برای کنترل مصرف دخانیات در این کشور است.

 

: Independent منبع

تماس

  • آدرس :  پاسداران، بالاتر از سه راه ضرابخانه، روبروی باشگاه بانک مرکزی، خیابان رفیق دوست(دشتستان دهم)، پلاک 2
  • ایمیل  :  info (at) saeedlab (dot) com
  • اینستاگرام :  saeedmlab@
  • تلفن   :  79529-021

نماد اعتماد

موقعیت جغرافیایی

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree