BMI  شـاخـص دقیـقی بـرای تعییـن وزن سالـم نیـست

یکی از شاخص‌های که به طور معمول برای تعیین طبیعی بودن وزن به کار می‌رود، بی‌ام‌آی (BMI) یا شاخص توده بدنی است که بر اساس نسبت وزن به قد محاسبه می‌شود (وزن به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد به متر).

 

بر اساس عدد محاسبه شده برای BMI افراد دارای وزن طبیعی، دارای اضافه‌وزن یا چاق خوانده می‌شوند.

اما اکنون معلوم شده است اگر این شاخص به تنهایی به کار رود، معیار خوبی برای تعیین تناسب بدنی نیست.

BMI
به نظر کارشناسان چاقی این چهار نقص عمده را دارد :

1.این شاخص تخمین خوبی از میزان چربی بدن به دست نمی‌دهد.
2. این شاخص بر اساس جنسیت شما ممکن است تفاوت گسترده‌ای داشته باشد. برای مثال زن و مرد با درصد مشابه چربی بدنی ممکن است. BMI‌های بسیار متفاوتی داشته باشند
3. بالا بودن صرف BMI لزوماً به معنای داشتن اضافه‌وزن نیست. ممکن است شما BMI بالا داشته باشید، اما چربی اندکی در بدنتان موجود باشد، به‌خصوص اگر مرد و دارای بدنی عضلانی باشید.
4. این شاخص دور کمر را در نظر نمی‌گیرد. دور کمر می‌تواند معیار خوبی برای خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها ازجمله بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ باشد.



 
اما اگر بهترین راه  BMIبرای تعیین داشتن وزن سالم نیست، از چه ابزار دیگری باید استفاده کرد؟

شیوه‌های متعددی ازجمله ویزیت منظم به‌وسیله پزشک- می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان پیدا کنید که وزنتان شما را در معرض مشکلات بهداشتی وخیم از سکته مغزی گرفته تا بیماری قلبی و دیابت قرار نمی‌دهد.

یکی از بهترین اقدامات برای این مقصود اندازه‌گیری دور کمر یا دور شکم است. داشتن چربی اضافی به‌خصوص در اطراف میانه بدن به‌شدت با مشکلات بهداشتی معینی مانند دیابت نوع ۲ ارتباط دارد.

پژوهشگران در یک بررسی بزرگ در سال ۲۰۱۲ داده‌های به‌دست‌آمده از ۳۴۰۰۰۰ فرد از هشت کشور اروپایی را بررسی کردند. آنان دریافتند که افراد دارای اضافه‌وزن با دور کمر بالا (بیش از ۸۸ سانتی‌متر در زنان و بیش از ۱۰۲ سانتی‌متر در مردان) به همان اندازه افرادی که از لحاظ بالینی چاق هستند، در معرض خطر دچار شدن به دیابت قرار دارند. این ارتباط در زنان شرکت‌کننده در این بررسی قوی‌تر بود.

یک مقیاس دیگر شامل محاسبه درصد چربی بدن است، اما انجام این کار در خانه مشکل است. یک شیوه معمول برای اندازه‌گیری درصد چربی بدن که مربیان شخصی هم به کار می‌برند، استفاده از روش چین پوستی است. این شیوه شامل اندازه‌گیری چربی در چین‌های پوستی گوناگون در بدن با استفاده از کولیس‌های مخصوص است که تخمینی تقریبی از درصد چربی بدن به دست می‌دهد.

با‌وجوداین، برخی از کارشناسان می‌گویند نباید BMI را به‌کلی کنار گذاشت، زیرا به عقیده این شاخص کارشناسان بهداشت عمومی چشم‌اندازی تقریبی از اینکه جمعیت‌ّ‌ها تا چه حدی به وزن خود توجه دارند، می‌دهد و هنگامی‌که آن با معیارهای دیگر مانند دور کمر ترکیب شود، می‌تواند به افراد درباره وضعیت وزنشان از لحاظ تاثیر بر سلامت آگاهی دهد.

منبع: ‌Business Insider

تماس

  • آدرس :  پاسداران، بالاتر از سه راه ضرابخانه، روبروی باشگاه بانک مرکزی، خیابان رفیق دوست(دشتستان دهم)، پلاک 2
  • ایمیل  :  info (at) saeedlab (dot) com
  • اینستاگرام :  saeedmlab@
  • تلفن   :  79529-021

نماد اعتماد

موقعیت جغرافیایی

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree